Tipy na svačinky na cestách i bez ledničky

Víkendové soustředění FITFAB Summer se blíží a protože v jeho rámci máme zajištěnou stravu, která sestává ze 3 jídel denně, rozhodli jsme se sepsat nějaké tipy na svačinky, které uchováte i bez ledničky a můžete je zabalit na soustředění.

Nikoho do balení svačiny nenutíme, ale třeba jste na svačinky stejně jako my zvyklí a tápete, co si na soustředění sbalit.

Dnes vám poradíme, co si s sebou můžete vzít:

K čemu jsou svačiny během dne dobré?

Jak už jsme napsali, svačení není nutné a pokud vám vyhovuje jíst například 3x denně nebo to třeba vaše zaměstnání víckrát neumožňuje, je to naprosto v pořádku.

I tak má svačení jisté výhody i nevýhody.

Výhody:

  • Rovnoměrný příjem energie během celého dne a tím i stabilnější hladina krevního cukru, díky tomu nedostanete tak brzy hlad.
  • Nepřejídání se na hlavní chody, díky tomu nebudete během dne unavení po jídle a budete schopni jít sportovat prakticky kdykoliv během dne.

Je nutné si uvědomit, že svačiny by neměly tvořit energii navíc. Váš energetický příjem by tedy měl zůstat stejný jako vaše energetická potřeba, pokud hubnete, tak dokonce nižší. A pokud naopak nabíráte, tak samozřejmě vyšší.

Nevýhody:

  • Riziko zvýšeného příjmu.
  • Časová náročnost na přípravu.

Vhodné svačinky (na dva dny) bez ledničky

1. Knäckebroty,

Přibalte si Cornies se lněným semínkem nebo celozrnné krekry.

2. Zdravější sušenky

Například celozrnné sušenky od značky REJ (koupíte v obchodech Globus nebo Billa), Emco mysli na zdraví ovesné sušenky, BeBe dobré ráno apod.

Na co si ale dát pozor? Některé sušenky vypadají sice zdravě, ale opak je pravdou. Raději se podívejte na složení. Kolik obsahují celozrnné mouky (nebo třeba ovesných a jiných vloček, záleží na tipu sušenky), cukru a tuku.

Pokud je cukr hned na prvním místě, je to hlavní složka sušenky, a tak to nebude úplně nejlepší volba.

Stejně tak se koukněte i na typ tuku, který je v sušenkách. Pokud uvidíte ve složení kokosový nebo palmový tuk ve velkém množství, také zkuste najít něco vhodnějšího.

A jestli rádi pečete, zkuste si sušenky připravit doma, například nejlepší ovesné sušenky nebo kokosové sušenky.

3. Energetické a proteinové tyčinky

Zkuste například Bombus nebo Mixit, ale výběr je skutečně široký.

Doporučujeme si i zde dát pozor na složení. Některé sušenky se tváří zdravě a u energetických a proteinových tyčinek je to ještě markantnější. Proto nekoukejte pouze na výživové hodnoty ale i na složení tyčinek.

Pokud se chystáte sportovat, nemusíte se bát ani datlových energetických a proteinových tyčinek, jsou fajn zdrojem energie před fyzickou aktivitou nebo jako doplnění energie a glykogenu po cvičení.

I tak mějte na paměti, že datle obsahují z 60 % jednoduché sacharidy! Proto jich za den nekonzumujte příliš mnoho a jako běžnou svačinu třeba do práce volte ty, kde jsou například ovesné vločky, kvůli komplexním sacharidům vás zasytí více a nedostanete tak rychle hlad (díky nižším výkyvům hladiny cukru v krvi).

Můžete si je zkusit připravit i doma, vyzkoušet můžete třeba kešu kuličkydatlové kuličky nebo müsli tyčinky.

4. Hummus a jiné rostlinné pomazánky

Dají se koupit v běžných supermarketech, ale i ve zdravých výživách a drogeriích typu DM a Rossmann.

U pomazánek si také dejte pozor na složení, na typ tuku, podíl zeleniny a luštěnin. Mnoho pomazánek má na prvním místě tuk, zkuste proto volit ty, kde je víc zeleniny/luštěnin.

 

5. Oříšky a semínka

I oříšky jsou fajn svačinkou, která vám vydrží bez lednice. Můžete zvolit různé pytlíčky, ve kterých najdete směs ořechů, semínek a sušeného (nejlépe lyofilizovaného) ovoce.

U ořechů i semínek je nutné si uvědomit, že obsahují z 50-60 % tuk, a ačkoliv jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin (těch “dobrých”), jedná se pořád o tuk a všeho moc škodí. Takže stogramový pytlík na svačinu není úplně nejlepší volba.

6. Jablka, banány, hrušky

Na pár dní vám vydrží i ovoce a zelenina, a pokud nebudete mít k dispozici ani nůž a prkénko, je lepší si vzít druhy, které nemusíte krájet.

Takže ananas nebo mango nechte raději doma.

7. Mrkve, cherry rajčata, malé okurky

U zeleniny také doporučujeme volit druhy, které je možné jíst i bez nakrájení.

8. Mléčné nápoje, kefírová mléka, acidofilní mléka

Jestliže nebudete mít jídlo někde na parném sluníčku nebo v teplém prostředí, pár dní vám vydrží i mléčné výrobky mimo ledničku. Je to výborný zdroj energie a bílkovin, navíc díky zakysání obsahují i probiotika, která přispívají ke správné funkci našich střev.

U ochucených mléčných výrobků si dejte pozor na složení. Doporučujeme volit ty bez příchuti a raději k nim pochroupat nějaké ovoce.

A malý tip na závěr: Pokud budet teplo, na soustředění si můžete vzít autoledničku, kterou zapojíte do zásuvky a dáte si do ní vše, co musí zůstat v chladu: sýry, šunka, mléčné nápoje nebo jogurty.

Moc se na vás těšíme! Místa sice už nejsou, můžete se však přihlásit jako náhradníci. Je pravděpodobné, že se někdo ještě odhlásí.

Tým FITFAB Strong

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *