Jak mám zdravě jíst? Kde sehnat spolehlivý jídelníček na míru? A co doopravdy funguje?

Už vám jde ze všech těch doporučení o zdravé stravě hlava kolem a nejste si jisti, co tedy jíst, a co ne? 

Ani se nedivíme, na internetu si každý může říkat, co chce, a rozhodně k tomu nemusí mít podložené informace. 

Možná jste z tohoto důvodu přemýšleli nad sestavením jídelníčku na míru. Než ale někomu pošlete peníze, přečtěte si tento článek, který vám poradí, komu věřit, a komu zase raději ne.

Od koho si nechat radit

Tohle není banalita. Je opravdu důležité, od koho si jídelníček necháváte sestavit. 

Můžete se totiž potkat hned s několika možnostmi:

nutriční terapeut:

  • Člověk, který vystudoval vysokoškolský obor spojující oblast výživy a lidského zdraví. Zpravidla vystudovaný na lékařské fakultě (Bc., Mgr.) nebo na vyšší odborné škole (Dis.). 
  • Tento člověk může radit, jak v oblasti preventivní – “běžné” – stravy, tak v oblasti léčebné výživy.

výživový poradce

  • Tady už je to trochu oříšek. U výživových poradců můžete najít člověka, který prošel mnoha kurzy a ve výživě se dále sám vzdělává, ale také na člověka, který prošel např. jedním víkendovým kurzem nebo taky nemusel získat vůbec žádné znalosti a pouze si zřídil živnostenský list na výživové poradenství. Vždy se podívejte na to, jaké kurzy má výživový poradce za sebou a jakou má praxi. 
  • I tak výživový poradce podle předpisů o zdravotních službách nesmí radit s léčebnou stravou a může takové poradenství provádět pouze v případě, že jste v dobrém zdravotním stavu a potřebujete “pouze” upravit stravovací návyky.

velké výživové poradny:

  • Určitě jste na ně už narazili. Najdete je totiž na každém rohu ve větších i menších městech. Sláva těm kvalitním, ale bohužel jsou tyto firmy ve většině případů hlavně továrny na peníze. Jídelníček sestavený “pro vás” pak často nemusí úplně odpovídat vašim potřebám a zvyklostem. Určitě však bude obsahovat doporučení na zakoupení různých doplňků stravy. A hádejte, kde se tyto doplňky náhodou dají koupit? 

Na co si dát pozor

Pokud chcete jídelníček na míru, musíte uvést více informací než jen výšku, věk a aktuální hmotnost. Určitě si pamatujete, že jste někdy začali cvičit a lépe jíst, sami jste se cítili lépe, ale váha ukazovala pravý opak. Není proto dobré fixovat se pouze na váhu nebo výsledky BMI indexu, který funguje jen na porovnání výšky a váhy.

Před sestavením jídelníčku by si s vámi člověk nabízející službu měl podrobně promluvit. Je potřeba analyzovat vaše tělo, takže ideální je doplnit takové sezení o bioimpedanční měření (např. InBody), které vám ukáže tělesné složení jako např. poměr svalů a tuků. Takové měření obvykle stojí nižší stovky korun a řekne toho o vás mnohem víc, než vaše váha.

Není to jen o číslech!

Musí se však analyzovat i váš zdravotní stav, vaše stravovací návyky, preference potravin a celkový životní styl. To znamená nemluvit pouze o pohybu, ale i o dalších důležitých proměnných jako je spánek, zaměstnání, stres, předchozí zkušenosti se stravou a další faktory.

Nejlepší volbou je osobní setkání. Dobrou konzultaci zvládnete i např. videohovorem, ale správný odborník by měl doplnit informace o bioimpedanční měření atd. 

Pokud si tedy chcete objednat jídelníček někde na internetu a stačí tam zadat nebo odeslat jen údaje o vaší hmotnosti, věku a pohybové aktivitě, schovejte si peníze zase zpátky, protože tohle jídelníček na míru určitě nebude

Takový jídelníček vám s největší pravděpodobností nebude vyhovovat, dokážete ho dodržovat pár dní, možná týdnů, ale jeho výsledky příliš udržitelné asi nebudou. V horším případě by vám takový jídelníček mohl poškodit i zdraví. Experimenty a levná řešení se v této oblasti bohužel nevyplácí.

Bez extrémů a hladovění

Dejte si pozor i na extrémy v jídelníčcích. Nenechte se zlanařit někým, kdo zastává radikální výživový směr (v aktuální době jsou to hodně striktní nízkosacharidové diety nebo třeba půsty v různých částech dne). 

A dále je potřeba si uvědomit, že při dodržování jídelníčku byste se neměli trápit a už vůbec ne hladovět. Jídelníček by měl být sestaven tak, aby pro vás jeho dodržování bylo jednoduché, a i v budoucnu jste byli schopni držet stravu v podobném stylu. Vždycky, když jídelníček nebo výživový plán dostanete do ruky, řekněte si: “Budu schopná takhle jíst i za rok nebo na 14denní dovolené?”.

Opět se vracíme k tomu, že jídelníček musí vycházet z vašich stravovacích návyků a musí vám vyhovovat dlouhodobě. 

Co od jídelníčku očekávat

Ideální jídelníček na míru by vás měl naučit, jak taková zdravá strava vypadá. Měl by vás naučit o jídle trochu přemýšlet a používat vlastní fantazii, než abyste jen slepě následovali přesné pokyny a gramáže. Proto preferujte tzv. rámcové jídelníčky, kde si každé jídlo můžete sestavit podle svých chutí. 

Jídelníčky, které vám předepisují konkrétní složení snídaně – př. 150 g jogurut, 30 g vloček a 75 g borůvek – mohou být sice vyvážené, ale nemusí vás tolik naučit. Rámcové jídelníčky vám poradí, v jakém množství si potravinu dát, ale o tom, jakou a s čím, už si rozhodujete vy sami na základě toho, co se od odborníka naučíte při konzultaci. 

Co je na tom nejlepší? Potom, co jídelníček odložíte, byste si na základě vlastních vědomostí a zkušeností měli být schopni vybrat nebo složit zdravé jídlo a odborníka už nepotřebovat. Ušetříte si tak nervy s dalším sháněním nového jídelníčku a vyhazováním peněz.

Ve stravě neexistují zázraky

Určitě však od sebelepšího jídelníčku nemůžete očekávat zázraky. Pokud jídelníček nebudete dodržovat nebo ho pojedete jen tak napůl a k tomu neupravíte ani zbytek životního stylu, tak změny neočekávejte. 

Logicky si asi sami uvědomujete, že je potřeba něco změnit, když jste chtěli jídelníček na míru a je vám jasné, že bez vaší změny to nepůjde.

A dostáváme se konečně k té zásadní otázce – na koho je spoleh?

Kde si jídelníček nechat sestavit

V našem týmu máme Andrejku Mokrejšovou – nutriční terapeutku, která nabízí služby nutričního poradenství. Na výběr má širokou škálu služeb, najdete tam právě i sestavení jídelníčku. 

Mrknout na Andrejky web o nutričním poradenství

Mezi další poradny, kterým ve FITFAB Strong důvěřujeme a rádi je doporučujeme, patří:

…a pokud rádi čtete

Ve výživě se můžete vzdělávat i sami doma.

Pro pochopení základů zdravé stravy, pohybu, a hlavně přístupu a motivace vám doporučujeme knížku od naší Andy a Andrejky.

První a poslední fitness kniha

Pro další informace a obecně ucelený pohled na výživu i pro úplné začátečníky doporučujeme knihu O výživě, od Andrey Jakešové a Veroniky Pourové.

A pokud už jste pokročilí, chcete rozumět ještě víc sportovní výživě a nebojíte se odborných termínů a studií, tak sáhněte po knize od Lukáše Roubíka a kol. Moderní výživa ve fitness a silových sportech

Čtete rádi naše články? Pak si nenechte ujít:

Několik praktických rad na závěr

  1. Nedejte na doporučení lidí na internetu nebo vašich kamarádek. To, co fungovalo někomu jinému, nemusí vyhovovat vám. 
  2. Zkratky ve výživě nefungují. Extrémnější nebo dražší jídelníček nikdy nenahradí ten racionální, který bere ohled na to, jak jste doposud jedli a žili. 
  3. Vyhněte se proslaveným jídelníčkům celebrit, trenérů, kteří vám bezhlavě předepisují to samé, co funguje jim, nebo jídelníčkům, které jsou za 5 minut připravené.
  4. Každého odborníka si nejdříve prověřte. Fotky proměn klientek na jeho webu nebo Instagramu je to poslední, co by vás mělo ovlivnit. 
  5. Slibujte si od jídelníčku nejen to, že budete vypadat jinak, ale že porozumíte stravě a tomu, jak výživa v základech funguje. Protože jen díky tomu budete samostatní, svobodní a už nikdy se váhou nebo vzhledem nebudete muset trápit. 

A pokud byste se chtěli na Instagramu průběžně vzdělávat, sledujte naše nutristředy nebo Andrejky nutritipy.

Váš tým FITFAB Strong

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *